Groep familie van gedetineerden

Meer
12 jaren 6 maanden geleden #124 door maatje
Beantwoord door maatje in topic Groep familie van gedetineerden
dag Simonna,

Ik ben heel erg geïnteresseerd in die familiebijeenkomsten waar jij het over hebt.
Van wie kwam hiervoor het initiatief? Hoe worden die familieleden bereikt of aangesproken? Hoeveel mensen komen daar naar toe? Op welk moment van de dag gaat dit door? Wie begeleidt er dan wat dat gesprek?
Ik vermoed dat dit momenteel een vrij uniek project is ... dat best wat navolging zou kennen op andere plaatsen.

hartelijke groet,
maatje

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

• simonna
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Meer
12 jaren 6 maanden geleden #125 door simonna
Beantwoord door simonna in topic Groep familie van gedetineerden
Dag Maatje

Het is een uniek intiitatief dat uitgaat van Justitieel Wezlijnswerk ACW Redingenstraat Leuven

Het verdient inderdaad navolging. Familie van een dader is ook slactoffer maar die kunnen nergens terecht. Toch hebben ze de behoefte om eens met iemand te spreken die het ook weet! Dit initiatief geeft hen dat recht, recht dat ze vaak niet durveen opnemen. Vaak zijn ze zelf zo beschaamd dat ze er met niemand over praten en zo geraken ze meer en meer geïsoleerd.

Het komt ook de gedetineerde zelf ten goede : die voelt de spanningen meer dan men zou denken. De man die veroordeeld is is niet meer dezelfde als de man die de misdaad heeft gepleegd. Toch is het dezelfde man, ik bedoel dat dan gezien als mens.

Het is goed dat de gedetineerde weet dat je als familielid ook een evolutie meemaakt, en dat ook van hem of haar verwacht.

Het si goed dat de egdetineerde wete dat je dara niet staat als vijand, men heeft hem reeds veroordeeld, maar dat je hem in de mate van het mogelijke steunt in de kansen die hij nog kan hebben. De gedetineerde mag ook weten dat je het erg moeilijk hebt, maar doordat je er bent, beseft hij ook dat hij voor jou niet afgeschreven is. Ik denk dat dit zeer belangrijk is voor beiden.

Het gaat steeds over een redelijk beperkt groepje, daarvan kunnen er soms afwezig zijn, dat is niet zo erg omdat ondertussen reeds gegevens onderling werden uitgewisseld. Er zijn zoveel verplichtingen, er zijn de kinderen, vaak nog een job er bij. Men kan bellen om alsnog in te stappen of kijken wanneer een neiwue groep start : Algemeen telefoonnummer van Justitiëel Welzijnswerk te Leuven 016/21 01 05

De groepen zijn begeleid door twee maatschappelijk werksters, met grote inbreng van de deelnemers, meestal vrouwen, moeders en partners van gedetineerden. Maar er zijn ook veel gedetineerden die gescheiden zijn en hun kinderen niet meer zien. En misschien niemand meer zien. Dat is een zware bijkomende straf.

Het moet gezegd dat het penitentiair systeem in Leuven ondanks de ouderdom van het gebouw op zich reeds een voorbeeld is van hoe het ook kan. Ik zou de Heer Minister van Justitie aanraden eens in Leuven-Centraal op bezoek te gaan. Ik zou zeggen, een pluim voor de Directeur van Leuven-Centraal.

Verder was ik heel blij met deze positieve reactie.

Meer
11 jaren 10 maanden geleden #166 door maatje
Beantwoord door maatje in topic Groep familie van gedetineerden
Ik was vandaag in Leuven waar een inspiratiedag plaats vond. 'Van je famielie moet je 't hebben'. Het was een schitterende dag. De getuigenis(sen) vanuit de familiegroep waren tegelijkertijd sterk en zo ontroerend.
Er is nog heel wat werk aan de winkel maar er gebeuren ook nu al, prachtige dingen door prachtige mensen.

We proberen de inspiratie vast te houden en uit te stralen!

groetjes,
maatje

Meer
11 jaren 10 maanden geleden #167 door dede
Beantwoord door dede in topic Groep familie van gedetineerden
Hallo,

ik was zelf ook aanwezig gisteren op de studiedag in Leuven. Wat een deugddoend en indrukwekkend gebeuren! Hoe bemoedigend van te horen en te zien hoeveel mensen - professioneel of op vrijwillige basis - met de gedetineerden en hun families bezig zijn, met grote betrokkenheid en veel inlevingsvermogen...

Vooral de getuigenissen van de Familiegroep uit Leuven hebben mij heel erg ontroerd en geraakt. Jullie zijn schitterende mensen, en 'sjieke madammen'! Daarmee is nog een keer bewezen: het zijn de vrouwen die de wereld dragen! Jullie verhaal moet en zàl verder verteld worden. We laten dit niet meer/nooit meer los... En we willen ook met Thuisfront hieraan verder werken!

Dankjewel - 'You never walk alone...'

• Joke_Van_Caesbroeck
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Meer
11 jaren 7 maanden geleden #207 door Joke_Van_Caesbroeck
Beantwoord door Joke_Van_Caesbroeck in topic Groep familie van gedetineerden
Beste,

Ik ben een studente Journalistiek aan de Arteveldehogeschool te Gent. In het kader van mijn studies ben ik de komende week bezig met een project rond 'Mijn vriend/mijn man zit in de gevangenis'. Hiervoor ben ik op zoek naar sterke, jonge vrouwen (20-40jaar) die hun vriend of man blijven steunen en de relatie onderhouden, ondanks dat hij in de gevangenis zit. Wie wil meewerken aan dit project, gelieve me zo snel mogelijk te contacteren op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Alvast bedankt!

Joke Van Caesbroeck

Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden